آیا عزاداری وهن مذهب است ؟ :: توحید رسانه

توحید رسانه

تصاویر و فیلم های فرهنگی کانون توحید

توحید رسانه

تصاویر و فیلم های فرهنگی کانون توحید

آخرین نظرات
  • ۱۱ بهمن ۹۷، ۰۲:۱۹ - محمد
    مرسی

آیا عزاداری وهن مذهب است ؟

يكشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۲، ۰۵:۱۵ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم

 

 


ما هستیم و سیلی از  شبهاتی  که  در  رابطه با عزاداری است.


از جمله شبهاتی که میگویند این است که عزاداری باعث سستی مذهب (وهن مذهب) میشود و اجنبی ها شیعه  را مسخره میکنند، پس نباید این  کارها  را  انجام داد تا مورد  تمسخر  آنان قرار نگیریم .

جواب :این دو حدیث را  به دقت مطالعه کنید :

حدیث اول :حدیث مشهوری که مرحوم  محمد ابن یعقوب الکلینی (متوفی 329 هجری قمری)  در کافی و ابن قولویه (متوفی367 هجری قمری )در کامل  الزیارات و شیخ صدوق (متوفی 381هجری قمری)در ثواب الاعمال نقل  کرده اند  .و این حدیث بنابر آنچه  ما تحقیق  کردیم 19طریق دارد و به طریق  صحیح اعلایی به مارسیده است.


معاویه ابن وهب که از ثقات اصحاب امام صادق است می گوید :

داخل بر امام شدم و آن جناب را در نماز خانه منزلش یافتم پس نشستم تا حضرت نمازشان را تمام کردند سپس شنیدم که با پروردگارشان مناجات نموده و در آنجا حضرت دعا کردند بر زوار امام حسین واز جمله آنکه فرمودند :


اللَّهُمَّ إِنَّ أَعْدَاءَنَا عَابُوا عَلَیْهِمْ خُرُوجَهُمْ فَلَمْ یَنْهَهُمْ ذَلِکَ عَنِ الشُّخُوصِ إِلَیْنَا وَ خِلَافاً مِنْهُمْ عَلَى مَنْ خَالَفَنَا ...

(الکافی ج : 4 ص : 582 ثواب‏الأعمال ص : 95)

پروردگارا دشمنان ما زوار را بخاطر خارج شدنشان بسوی ما مورد ملامت و  سرزنش قرار دادند ولی این حرکت  دشمنان، ایشان را از تمایل به  ما باز نداشت  واین ثبات آنان از باب مخالفتشان است با مخالفین ما ...


همانطور که می بینید امام علیه السلام با اینکه دشمنان عیب میگرفتند بر این کار با این حال  تشویق و تحسین میکنند مخالفت با دشمنان را ،و لذا اگر دشمنان ماهم عیب  میگیرند بر ما  دربارۀ زیارت  ائمه معصومین  یا عزاداری برآنان ، نباید تحت  تاثیر حرف های  آنان قرار گیریم .


حدیث دوم :

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ ذَکَرَ حَدِیثاً طَوِیلًا فِی ثَوَابِ زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام إِلَى أَنْ قَالَ بَلَغَنِی أَنَّ قَوْماً یَأْتُونَهُ مِنْ نَوَاحِی الْکُوفَةِ وَ نَاساً غَیْرَهُمْ وَ نِسَاءً یَنْدُبْنَهُ وَ ذَلِکَ فِی النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَمِنْ بَیْنِ قَارِئٍ یَقْرَأُ وَ قَاصٍّ یَقُصُّ وَ نَادِبٍ یَنْدُبُ وَ قَائِلٍ یَقُولُ الْمَرَاثِیَ فَقُلْتُ لَهُ نَعَمْ قَدْ شَهِدْتُ بَعْضَ مَا تَصِفُهُ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ فِی النَّاسِ مَنْ یَفِدُ إِلَیْنَا وَ یَمْدَحُنَا وَ یَرْثِی لَنَا وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ یَطْعُنُ عَلَیْهِمْ مِنْ قَرَابَتِنَا وَ غَیْرِهِمْ یُهَدِّدُونَهُمْ وَ یُقَبِّحُونَ مَا یَصْنَعُونَ.

(وسائل‏الشیعة ج : 14 ص : 599کامل الزیارات باب 108ح 1)

امام صادق علیه السلام فرمودند :خبر به من  داده اند که گروهی  از اهل کوفه و غیر اهل کوفه به زیارت امام حسین رفته اندو زنانی بر آن حضرت ندبه و زاری نموده اند و این زیارت در نیمه شعبان صورت گرفته  از این گروه بعضی به قرائت مشغولند  و برخی قضایا و حوادث واقعه کربلا را برای دیگران بازگو کرده و جماعتی به ندبه و زاری سرگرم شده و پاره ای به خواندن مراثی مبادرت نموده اند .


راوی: عرض کردم بلی فدایت شوم من شاهد برخی از این توصیفاتی که میفرمائید بوده ام .


حضرت فرمودند :حمد و سپاس خدایی را که در میان مردم کسانی را قرار داده که بطرف ما کوچ کرده و سفر کرده و مدح و مراثی ما را میگویند و در مقابل ، دشمنان ما را (چه از نزدیکان ما و چه از غیر نزدیکان ما)کسانی قرار داده که گروه شیعیان را مورد طعن  قرار میدهند و آنها را  تهدید میکنند و قبیح میشمارند کارهایی را که انجام میدهند  .

در روایت بالا امام کار دشمن را تقبیح اعمال شیعیان میشمارد و شکر میکنند خدا را بخاطر آن.

خلاصه :اگر بنا بود به مسخره کردن دشمن یا عدم آن بها داده شود تمام پیامبران باید رسالتشان را انجام نمیدادند زیرا در قرآن کریم میفرماید.


 یا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما یَأْتیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ .

یس (30)

افسوس بر این بندگان که هیچ پیامبرى براى هدایت آنان نیامد مگر اینکه او را استهزا مى ‏کردند!

اللهم وفقنا لما تحب وترضی

الاحقر سید حسین کشفی

 

نظرات  (۱)

  • کاظم رحیمی
  • سلام اخوی!
    بارک الله فیک
    اجرکم علی الله العظیم
    مستفیض گردیدیم زین تایپیک عظیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی